7 tips for bedre søvn

Å ligge våken når du vet du burde ha falt i søvn, kan være utrolig frustrerende. Du skal kanskje tidlig opp? På jobb? Nå et fly? Gruer deg til noe? Uansett hva som holder deg våken, merker du at du blir mer og mer stresset. Den forlokkende søvnen fremstår så alt for langt unna.

Tankene svirrer rundt, du vet du burde slappe helt av, men nå viser klokken 02:14 og du blir igjen stresset.

Du vet at neste morgen vil du være i overkant trøtt og irritabel, du må kanskje helle i deg en ekstra kaffekopp for å ikke sovne ved frokostbordet.

Det er ikke alltid lett å sovne på kommando, men her er 7 tips for å bedre søvnen og kanskje hjelpe deg lettere inn i drømmeland.

1. Kutt ut koffein

Hvis du må ha din daglige dose om morgenen, så er det selvsagt greit. Men husk at koffein sitter i kroppen opp til 14 timer etter du har drukket den. Husk også at det er ikke kun i kaffe vi finner koffein, det kan også være i te, sjokolade og brus. Drikk heller urteteer som er beregnet på søvn, som Pukka og Clipper med kamille, lavendel, rose o.l.

2. Slapp av på kveldene

Før du skal legge deg (ca. 1-2 timer) er det viktig at du slapper av og roer deg ned. Demp belysningen allerede i 20-tiden, da kroppen er biologisk skapt for å hvile mellom 22 og 6. Les en bok, mediter eller gjør annet for å slappe av. Det viktigste er at du faller mer til ro på kveldstid.

3. Ta et bad

Hvis du er så heldig å ha et badekar, ta en bad med salt og noen få dråper med lavendelolje. Lavendel er kjent for å ha en beroligende effekt. Epsom salt (kan kjøpes hos helsekost eller på nett fra utlandet) er også noe som anbefales. Dette fordi det inneholder magnesium, og magnesium får musklene til å slappe av. Tar du magnesiumtilskudd i tablettform anbefales det å ta disse om kvelden, da de vil gjøre deg lett søvnig.

LES OGSÅ: 5 ESSENSIELLE OLJER FOR BEDRE SØVN

4. Spis nok (men ikke sent på kvelden)

Det er viktig at du får nok mat i løpet av dagen. Mange som spiser lite har en dårlig søvnrytme og får for lite søvn. Mat som inneholder karbohydrater, lykopen, selen og C-vitamin er bra.

5. Kundalini Yoga

I kundalini yoga anbefales det å holde for høyre nesebor og ta lange, rolige innpust med venstre nesebor. Det anbefales å ta 26 lange innpust på denne måten, dette til gjøre kroppen og sinnet mye mer avslappet.

6. Fokuser riktig rundt søvn

Hva tenker du rundt søvn? Føler du alltid at det er vanskelig å falle i søvn og du gruer deg? Stress påvirker kroppen og gjør den også mer våken. Prøv å glede deg til en god natts søvn og si til deg selv at du vil sovne fort. Stresset i kroppen vil gi mer slipp og du vil faktisk falle lettere i søvn.

7. Ta pauser i løpet av dagen

Prøv å i hvertfall få til et kvarter med avslapning hver dag for å holde i balanse og ikke la alt stress og mas ta overhånd. Noe den lett gjør i vår hektiske hverdag.

Sist men ikke minst …

Hvis du absolutt ikke klarer å sovne, stå opp! Hvis du først ligger og vrir deg og hjernen ikke klarer å fokusere på noe annet enn at du ikke får sove, så der et bedre at du står opp og gjør noe som kan få fokuset ditt over på noe annet. Lag en kopp beroligende urtete, les litt i en bok eller prøv en guidet meditasjon. Ofte får vi nemlig ikke sove utelukkende fordi vi fokuserer på at vi ikke får sove, så det å endre fokus kan være det lille avgjørende for at du omsider faller til ro.

Del gjerne i sosiale medier <3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kommentarer

comments